idaifvrig

Alla inlägg under september 2011

Av Ida - 24 september 2011 08:57

Idag blir det en kördag med Helena och Helena som leder kör i rörelse. Det ska bli riktigt kul! :)


Enda dilemmat är att jag skulle behöva plugga häcken av mig idag, men jag får väl göra det ikväll och/eller imorgon.


Hörs!


Av Ida - 23 september 2011 16:02

Hejhopp!


Är precis på vippen att beställa ett par nya glasögon nu :P Hittade ett assnyggt par på Greens Optik i eftermiddag som jag fick låna hem, och som jag har studerat i spegeln ever since.


Känner lite stress; om jag inte beställer dem idag, kommer de att försvinna då? För de var billiga också ... Värsta kapet. Men de kanske inte passar mig till 100% ... Eller jodå...eller nej..eller?


Ja, ni hör ju. Vill bestämma mig snart! :)

Av Ida - 23 september 2011 00:19

Tjenarehejsan.


Är grymt trött just nu, men pallar inte riktigt att gå och lägga mig.


Har försökt plugga, men lyckas inte - jag fattar inte matten just nu, och då blir man så sjukt oinspirerad att plugga en hel hög med tal. Mattebokens uträknade exempel är helt seriöst fel på - inte bara jag som säger det för att jag inte fattar: Typ ba:


x^2 -4x +7 = 0


Så löser de det så här i matteboken (Pq-formeln??? Skulle det vara nåt annat?):


x = 4/2 +- (roten ur: (4/2)^2 - 5)


Vad i hele fri'n får de -5 ifrån? För det första säger talet ingenting om nån femma! För det andra blir det plus! För det tredje borde det bli 49 (7^2) och inte 5...och definitivt inte minus 5!


Jaja, får väl fråga om det i skolan imorgon. Det och om 100 miljarder andra uppgifter. Hmf. Bara att kämpa på!


Godnatt!

Av Ida - 21 september 2011 13:00

Något jag stör mig på är tanken/idén/grejen att det inte är "tillåtet" att ha en tröja, keps eller nåt annat med Sverige-flaggan på - förutom i idrotts- och tävlingssammanhang.


Skulle man göra det så är man rasist, Sverige-Demokrat och världens hemskaste person.


Men USAs flagga går bra att bära - och de har ju inte direkt renare bakgrund än Sverige om man säger så ... Och som det ser ut idag, så är ju Sverige ett land med väldigt bra etik och moral etc.


Men vi vågar inte riktigt vara svenskar. Vågar inte ha våra skolavslutningar i kyrkor, inte sjunga vissa sånger, inte bära svenska flaggan på en keps etc. (andra religioner kan ju bli kränkta då!). Men herregud! Vi måste ju vara som vi vill! Acceptans! Har ni hört det ordet någon gång? 


Våga vara svensk! Våga bära Sveriges flagga om ni så vill. Vill ni inte är det ingen som tvingar er. Men möjligheten borde finnas, utan att man blir stämplad som rasist.


Man är inte rasist bara för att man älskar och står upp för sitt land. Man kan acceptera andra ändå. Jag lovar.


 

Av Ida - 20 september 2011 16:00

Jag går in i en leksaksaffär och möts då av ETT FETT HIMLA STORT BORD FULLT AV VAPEN!


Leksaksvapen, visst, men de ser EXAKT ut som riktiga vapen. Hade jag sett dem på någon annan plats än i just den där leksaksaffären, hade jag aldrig gissat på att de var fejk. Är det det ni vill förmedla till barn, era himla leksakstillverkare, va? Att krig är kul, skoj, på lek, skitballt. Är ni dumma i huvudet!?


Samma sak med dessa krigsspel. Vad tänker ni med egentligen? "Hahaha, där dog du!! Jag ska skjuta ned dig!" hör man från en femåring till sin kompis/lillasyster/kusin idag. Hur bra är det på en skala från 1-10?


Jag säger inte att alla barn som leker med vapen blir krigare och massmördare - men i och med att vapen säljs, som någonting "bara på skoj" utvecklas en minskad respekt för vad krig för med sig och vad det egentligen innebär att kriga.


Tror ni att barn skulle klaga om det utvecklades en serie av Bamse och hans gäng (det finns väl redan, men ni fattar vad jag menar), eller något annat ofarligt? Svar nej! De skulle vara minst lika glada över det! Och säkerligen lugnare och en massa andra bra grejer. Jag är uppvuxen med dockor, "Josefin i skolan"-dataspel och "Williams önskestövlar" (TV-programmet), och jag älskade det!


Jag står i alla fall fast vid att min lillebror inte ska få spela CS eller nåt annat krigsspel. Han har inte fått några leksaksvapen av oss i familjen, och inget sådant ska någonsin komma in i vårt hus - end of discussion, good bye, the end.


Krig är våld, död och elände - inte lek.


 

 Är det så här vi vill att barnen ska ha det? Vill vi att någon över huvud taget ska ha det så här?    

Av Ida - 20 september 2011 14:23

Jag har kommit på att polisyrket skulle vara så sjukt kul! Skulle absolut vilja bli polis :)


Men det skiter sig väl det också. Jag har ju synfel. Det är det ENDA av de efterfrågade egenskaperna som jag inte har. Tillräckligt god synskärpa. Är det verkligen så många som har så bra syn då?


Himla skitantagningskrav!


Hatar det just nu.

Av Ida - 19 september 2011 22:42

Skulle precis till att sluta ögonen, då min hjärna gjorde en vacker liten uträkning: Japp! Jag har sovmorgon imorgon! Glädje! Då slipper jag vakna så tidigt ändå :)


Coolt.


Så nu ligger jag inte alls i sängen och försöker sova (som ni kanske lätt kan räkna ut ...), utan lyssnar lite på musik och bloggar. Nice. Men ska nog sova snart ändå, så jag får vara pigg en skoldag för ovanlighetens skull (typ ...)


Hörs!

Av Ida - 16 september 2011 19:46

Tjenare!


Är hemkommen från Stockholm idag :)


Hade en grym resa, med trevliga personer och en härlig dag då vi kämpade tappert i Teoretiska Spelen på Östermalms IP* :D Vi kom på en hedrande 17e plats av 26 lag :) Tycker vi gjorde grymt bra prestationer och tycker vi borde hamnat högre upp, men en 17e plats är väl inte det värsta :) Man måste ju räkna med det faktum att alla andra städer vi kämpade emot var större (tror jag ...) än lilla Ö-vik och att det därför inte var så konstigt att Stockholm och Göteborg knep 1a-, 2a- och 3e-platserna (en av klasserna från Göteborg vann).


Vi var dock snyggast utklädda --> till indier - vi hade värsta intågsdansen och en tron med Fanny på, uppburen av fyra grabbar + oss dansande indiskor + heliga kor. Dock vann ju såklart nåt annat lag (VÅRA STÖRSTA RIVALER!) den kategorin, helt konstigt: Sundsvall. Skitans också.


Men vi hade bästa lagandan och tutade i vår (den enda på platsen) vuvuzuela (stavning?) och skrek och tjoade "Ö-viiiik!!!" så högt vi kunde :) Nice! Vi hade iaf askul :)


Senare på kvällen gick vi och åt på nån restaurang, och senare efter det for några utav oss (16 pers) in till Stockholm centrum, där det visserligen var stängt i alla affärer, men vi gick till McDonald's och käkade glass mm :)


En rolig resa jag gärna skulle vilja göra om :D


* Egentligen skulle vi vara på Stockholm Stadion (som jag skrev i ett tidigare inlägg - men fick veta där att vi skulle vara på Östermalms IP istället, för att de höll på att bygga om eller odla gräs eller nåt på Stockholm Stadion.

www.google.se

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19 20 21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Presentation


Välkomna till mig - en äventyrslysten läkarstudent med en vilja av stål och ett glatt humör. Just det, Ida heter jag ifall det undgått någon.

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards