idaifvrig

Alla inlägg under november 2011

Av Ida - 29 november 2011 19:29

Idag hade jag min första körlektion. Nervöst och kändes lite som att backa tillbaka några steg, med ny bil och så någon annan än sina föräldrar som skulle "döma". Men det gick rätt bra till slut ändå. Och man lärde sig bra! De kan ju vad de förstås. Nej, nu ska jag nog ut och springa, har köpt nya gympaskor :D


Ciao!

Av Ida - 29 november 2011 19:19

Jajomen. Då var det avgjort. Nummer tre blev Ö-viks Lucia 2011. Jag får gott nöja mig med tärna-titeln. Rätt fint det också faktiskt. Men jag kan inte låta bli att vara lite ledsen inombords, det hade betytt så mycket att få vara lucia. Antar att min "bra förlorare"-själ tog lite stryk denna gång. Kör och lucia har ju alltid varit så nära mitt hjärta, och jag har ju hållit på så länge med det att det på något sätt skulle ha blivit som toppen på "karriären". Och kanske lite som om jag kunde ha varit värd det, så många år som jag körat BAKOM Lions lucia, men aldrig varit med själva DET gänget. Men nu ska vi inte vara egoistiska. Alla har lika stor rätt och är lika mycket värda titeln. Madeleine kommer att bli en superfin lucia och det kommer nog att bli jätteroligt ändå!


Men jag vill inte att de som röstat på mig ska känna att det var i onödan. För det var det inte! Varje röst har verkligen varit guld värd! Och pengarna går ju till något bra :)


Tärna :) Härligt! Nu kör vi och vi ska ha riktigt kul!



Av Ida - 24 november 2011 20:09

Igår träffades för första* gången alla luciakandidater + lions styrelse + körtjejer + föräldrar. Det blev grundlig info om hur allting skulle gå till. Och om jag inte hörde fel så sa de att vi skulle göra 55(!) lussningar! 55! Jisses, åh, så kul!! Och allting lät superskoj! Åh, längtar, längtar, längtar tills det sätter igång! Kan inte bärga mig till söndag! Och vi fick även ta hem nysydda lucialinnen; sååå vackra! Åh, detta är bara för bra! :D


*Första och första: De flesta har jag träffat förut, men vi har aldrig varit alla vi fem tillsammans ...

Av Ida - 24 november 2011 19:30

Den tävlingsinriktade varelsen i mig gör mig sjukt nervös, men jag vill ju så otroligt mycket bli Lucia!!


Tur för folket att jag är en bra förlorare.


Men nu ska vi ju inte ta ut nåt i förväg, än är det ju inte klart. Hoppas, hoppas, hoppas!


Av Ida - 20 november 2011 20:44

Åh, nu känns det ju så dumt: Pappa var till Harrys för att ta bort ljudgrejerna i morse, och Kapten Röd med flera var också där. Tror ni inte att han (Kapten Röd) frågar pappa om vi (jag, Emma och Julia) hade varit på konserten! Han kom ihåg oss! :P Och såklart säger pappa nej, eftersom han inte visste att vi (jag) iaf försökte gå, men att det var fullsatt! Åh! Gud, vad dumt :( Skulle bara vilja ringa upp Kapten Röd och säga som det var. Haha, ok, han hade ju fullt med folk ändå, men känns fel nu på nåt vis ... Han kanske blev ledsen! Haha, ok, lite overkill kanske ... Men ändå! :P



Av Ida - 20 november 2011 15:16

Kapten Röd aka Björn Nilsson var i staden igår för att ge två konserter: En på Sliperiet och en på Harrys. Fördelen med att ha en pappa som är ljudtekniker är sådana här tillfällen :P Pappa hade ljudgrejerna åt dem, de hade en egen ljudtekniker. Så vi fick följa med på soundcheck :)


Vi kom dit innan dem, men efter ca en kvart stiger Kapten Röd med sitt band in genom dörren på Harrys. Keyboardisten i bandet kommer fram till oss och tar oss i hand och presenterar sig som André. Kul! :) Deras ljudtekniker kommer också upp till oss och vi blir presenterade av pappa. Ljudteknikern hette Janne. Så monteras en massa ljudgrejer och instrument på scenen. Kapten Röd sitter på sidan om och bara tittar på, pratar lite med några ur sitt gäng, och äter lite lunch som de fått.


Så börjar till slut bandet köra igång lite med soundcheck, provar en massa trumljud och testar medhörning. Intressant att se hur de gjorde; de gick liksom från person till person på scen och frågade vad de önskade för medhörning och så byggde de på med en massa instrument i medhörningen beroende på vad de ville ha. Om keyboardisten ville ha mer baskagge, så började trummisen spela på den. Om då basisten ville ha mer keyboard och cymbal, då spelade keyboardisten, och trummisen lade på cymbalspel, samtidigt som han fortsatte med baskaggespelandet. Förstår ni tillvägagångssättet? Kung :) Dessutom fick vi höra en liten snutt av introt till "Ju mer de spottar" :) Kul!


Men Kapten Röd gick aldrig upp på scenen, så vi frågade honom (för han satt precis bakom oss) om han skulle upp och köra nån låt nu under soundchecken. Detta ledde oss in på ett litet samtal med denne "Kapten"^^ Han svarade på sin klingande göteborgska att han inte skulle det, eftersom han var så hes. (Och han lät verkligen ashes! Stackars kille; att rösten ska krångla är ju typ det sista en sångare vill.) Han hade kört två dagars konserter innan och nu försökte han sjunga bara det han var tvungen till innan själva konserterna, så han inte skulle slita på rösten. Vi snackade lite om att det skulle vara 20-årsgräns på Harrys; "Kom till Sliperiet ikväll! Där är det ju ingen åldersgräns" sa han då, och vi frågade vilken tid. "Åtta" sa han och vi ba, "Aah, hade varit kul" :D Han var jättetrevlig! Och jäääättelång! Typ 2 meter minst. Han fick typ lov att gå lite ihopsjunken på Harrys övervåning, så att han inte skulle ta med huvudet i taket. Han hade väldigt ljust kortklippt hår och väldigt ljusa ögon. Han hade på sig blåa jeans, en mörkblå tröja, en grön täckjacka och en vit mössa :) Han gick i alla fall ner och upp på scen och testade lite ljud och medhörning; han sjöng ingenting utan pratade bara. Men det var kul ändå! :)


For till Sliperiet på kvällen, men det var fullsatt (jag hade inte köpt nån förköpsbiljett), så jag kom inte in. Tråkigt. Synd. Hade varit kul att se honom live. Speciellt nu när Kapten Röd själv "bjudit in" oss^^ Men aja. Det var som det var.


Det var i alla fall kul att få prata med honom på riktigt. Han är ju bara en helt normal kille, men man bygger ju upp nån högre spänning inför att våga säga nåt till en person som är "kändis". Och ja, det var riktigt kul igår! Att prata med Kapten Röd lär man ju inte få möjlighet att göra igen :P


"Håll hårt i din goda vän, för där ute finns det gott om ormar. Gå med dem som vill dig väl, även om dina fickor är tomma. Glöm dem som vill sänka sig, sudda bort bad minded tjommar. Ju mera de spottar på mig, desto snabbare kommer jag blomma." - Kapten Röd

 

Fin text tycker jag :D


Ha det bra! :D


 Kapten Röd :)







Av Ida - 17 november 2011 13:10

Halloj. Sitter i uppehållsrummet och kom precis nu på att jag lika gärna kan åka hem, för jag har typ ingen annan lektion idag. OK, det här blir världens tråkigaste inlägg. Har inget att skriva om. Jo, jag kan skriva att Coldplay äger, att Sverige är näst bäst på hållbar utveckling i världen i en ny mätning (stolt svensk här!) och att jag finns på Mikael Elias hemsida (www.mikaelelias.se) under rubriken "Vår egen Luciakandidat" :) Rätt kul faktiskt :)


Höres!

Av Ida - 16 november 2011 08:46

Släpade mig upp imorse (ok, så übertrött var jag inte, men ändå) och gjorde mig i ordning för skolan. Kändes lite ovärt att bara åka till skolan för en lektion; jag har bara en lektion på onsdagar, men tänkte aja, måste man så måste man.


Kommer dit, och så är det bara eget arbete som gäller. Men åh! Kunde inte nån ha sagt det liiite tidigare? Då hade jag inte ens behövt fara till skolan, hade ju kunnat ta värsta sovmorgonen. Men jaja, är faktiskt glad att jag gick upp så tidigt. Behöver verkligen hela dagen på mig med samhällsprovet.


Och jag kan inte sluta fundera på om jag gjort rätt val med att hoppa av fysik B. Den behövs ju för läkare, men jag vill troligtvis inte bli läkare, men tänk om, vill ju kaaanske det. Men så tycker jag ju att fysik B är det tråkigaste, drygaste, svåraste ämnet i universums historia (insåg att jag tyckte betydligt mycket mer om att städa labsalen med all kemikalieskit, än att jobba fysik ... Förstår ni min känsla då? ;P). Så ska jag lägga ner tid på fysiken, så kommer betygen säkerligen att dala, inte bara i det ämnet, utan också i andra. Dessutom har jag typ inte hängt med ett skit från början tills nu, eftersom alla andra i klassen verkar så himla proffs på fysik och man inte får tillräckligt med tid för att "catcha up" vad man inte hängt med på, eftersom att vi ska hinna med så sjukt mycket fysik (150 poäng!) på det här året.


Hur ska jag göööra?! Ah, blir galen. Är rädd att jag ska ångra mig bittert sen att jag inte läste kursen. Man kan ju alltid läsa upp, men då hamnar man ju i den här "har läst upp betygen"-gruppen. Men ska jag bli läkare hamnar jag väl där ändå; måste ju läsa upp mitt VG i Matte A till MVG för att ha MVG i alla ämnen, vilket ju krävs för läkare. Eller? Har något ändrats?


Aja, vi ser väl vad som händer. Nu: samhällshemproooov! Yey! (Sarkasm.)

www.google.se

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Presentation


Välkomna till mig - en äventyrslysten läkarstudent med en vilja av stål och ett glatt humör. Just det, Ida heter jag ifall det undgått någon.

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards