idaifvrig

Alla inlägg under november 2014

Av Ida - 19 november 2014 13:16

Tja!


Idag har vi varit till den i tidigare inlägg omnämnda "blå lagunen", som tydligen bara heter The Lagoon eller nåt. Hängde aldrig riktigt med på det där, men det är som en pool i alla fall. Precis bredvid havet. Knäppt tycker ni. Aa, kan man ju tycka tills man ser havet. Eller frånvaron av det rättare sagt. Det är nämligen lågvatten på dagen och då är havet rätt långt ut, och bara en sandbank utanför poolområdet. Och när det sedan är högvatten är vattnet brunt och grumligt precis här vid staden, så...det fick bli en stor pool istället resonerade nog Cairns kommun. Och en riktigt najs sådan måste jag säga. Oerhört fin och trevlig att bada i. Så där var vi idag och badade och solade och käkade glass. Jag käkade "Twister"-glassen i australiensk tappning = "Cyclon". Asgod. Liksom Twister.  Sen var vi på ett jättestort köpcenter och jag köpte ingenting. Måste snåla lite nu. Luktade på massa doftljus i en julmusiksspelande liten butik istället; mesta julkänslan jag anammat mig hittills (=typ ingenting ändå. Jul i 35 graders värme? Hmm ...). Sen är det ju iofs bara mitten av november än, så än är det ju ingen stress med julkänslorna.  Bränt mig har jag också gjort idag. Men bara lite. Lovar. Ansiktet och ryggen, men med tanke på att jag inte hade en endaste liten gnutta solkräm är jag ganska stolt över att det inte är värre än så här. Haha. Det gör nästan inte ens ont. Sen är jag dock asvarm i ansiktet. Som om jag har feber fast jag inte har det. Kul va. Ha-ha.  Men hörni, nu ska jag sluta babbla.  Höres!

 

Av Ida - 18 november 2014 06:57

Tja! Igår landade vi då alltså i Cairns. Staden dit man åker om man vill dyka vid Stora Barriärrevet typ. Hade blivit tipsade och inbokade på ett hostel här av vårt förra hostel i Brisbane och vi litade på att de skulle veta vad som var bra. Och det var det. Mysigt och fräscht. AC OCH fläkt på rummet och ett rent kök (jaaaa!). Trevlig personal och pool :) Calypso Inn heter det. Gratis skjuts in till och hem från stan har de också, så igår for vi in till stan, som var rätt liten. Vi åt middag och handlade. Idag har vi gjort...just ingenting. Vi har sovit ut på morgonen för typ första gången sen vi for från Sverige (hade egen frukost och ställde inga väckare), och tänkte sen fara in till stan eller till ett badställe (Blue Lagoon), men det var som om värsta jetlagen slog till (konstigt eftersom vi inte förflyttats en enda timme varken framåt eller bakåt sen Brisbane), och vi lade oss typ båda och vilade vid 12-nånting, och jag vaknade vid 15. Fortfarande astrött och seg. Kanske är det för att det är så varmt ute. Enligt telefonen är det 32 grader nu halv fyra och det stämmer garanterat. Får se om vi får till nån sysselsättning idag. Jag behöver iaf mer mjölk. Hajdå!


 

Av Ida - 16 november 2014 09:19

           

Av Ida - 16 november 2014 09:14

Berättade ju om detta med live-musik på torgen: nyss var det en jätteduktig kille som hette Bart Thrupp som spelade, och jag tycker han förtjänar uppmärksamhet, så sök på honom på Spotify eller youtube vetja!

 
Jag gav honom pengar och fick två av hans skivor på köpet samt världens största leende. Så himla schysst. 
 
 
Av Ida - 16 november 2014 09:12

Alltså Brisbane! Nu har jag varit här i fyra dagar och det som först kändes som överdrivet många dagar att bara tillbringa i en stad, dessutom under ett Public Holiday, känns nu för lite. Ge mig mer tid här! Atmosfären i staden är underbar och hela staden är så vacker. Stadsarkitekten måste vara riktigt duktig. Vackra parker och gångvägar, fina uteserveringar och trevliga affärer. Härlig live-musik som spelas på torg och gator. Shoppingen får 11 av 10 stjärnor; om jag hade pengarna och utrymmet i bagaget så hade jag shoppat upp halva stan. Hela "Forever 21"-butiken vill jag ha med mig. Även 2 mindre "lokala" (australienska typ) klädbutiker hade åkt med. Lätt. "Target" hade också fått följa med - en lågprisbutik med det mesta och fina grejer fast det är billigt. Så najs. Här i Brisbane känner jag mig som hemma på något sätt. Skön känsla måste jag säga.

 
Imorgon lämnar vi Brisbane för en vecka i Cairns. Därefter blir det Melbourne, sedan Sydney. På något sätt känns det som att jag kommer komma tillbaka till fina Brisbane. Försöker intala mig själv det i alla fall, så blir det inte lika jobbigt att åka härifrån. 
 
     
Av Ida - 15 november 2014 02:27

Närmare Barack Obama har jag nog aldrig varit. Han är nämligen här i Brisbane på konferens/kongress. Med Vladde Putin och en massa andra politiker. Hur som helst så befinner sig hela Brisbane i ett så kallat Public Holiday bara därför och bussar går inte som de ska och hela staden är fullproppad med poliser i klungor. Och säkerhetsbilar och avspärrade gångvägar. Hade varit kul att se en skymt av denne amerikanske president, men det är ju rätt svårt, även om vi befinner oss i samma stad. 
 
Idag är det förutspått att bli 38 grader. Imorgon ska det tydligen bli 42. Ja, precis: fyrtiotvå. Vi ser väl. Jag har min nya blommiga klänning på mig och dagen känns allmänt fin. Vad vi ska göra idag är fortfarande ett olöst mysterium. Vi ser väl det också.
 
Hajdå!

Av Ida - 15 november 2014 01:53

Igår satte jag för första gången fot i detta land: Australien. Vi landade i Brisbane och förflyttades 3 timmar bakåt i tiden, swooosh bara! Efter en raketfartstur i shuttle-buss var vi på Bunk Backpackers i Brisbanes mer centrala delar och det är ett hostel av den mer hosteliga, "unga packpackers"-stuket. Jag förstår, svårt att fatta vad jag menar. Men tänk er personal i punkiga kläder, affischer med stora texter på väggarna, Barbiedockslampor etc.
 
Förutom att vi fick ett coolt och relativt billigt hostel, så sket sig resten av våra planer, haha. Exempelvis var Fraser Island fullbokat sedan två och en halv vecka sen. Men ärligt talat kändes livet rätt bra ändå: allt det som Fraser Island verkade locka med har vi redan upplevt på Fiji till stor del: fantastiska stränder och vattenkällor och skog. Dessutom
var en tur till Fraser aaaapdyrt. Så jag lade de pengarna på dykarcertifikat i Cairns istället.
 
Brisbane är en fin stad! Har shoppat, lyssnat på fin gatumusik (t.o.m. köpt en skiva!), och igår var vi på The Koala Sanctuary - fick klappa ormar och koalor och kängurur. Coola varelser alla tre! Koalorna bara sov typ 23:59/7, ormen var superlen och kängururna var schteeekiga, haha, ba chillade p
Igår satte jag för första gången fot i detta land: Australien. Vi landade i Brisbane och förflyttades 3 timmar bakåt i tiden, swooosh bara! Efter en raketfartstur i shuttle-buss var vi på Bunk Backpackers i Brisbanes mer centrala delar och det är ett hostel av den mer hosteliga, "unga packpackers"-stuket. Jag förstår, svårt att fatta vad jag menar. Men tänk er personal i punkiga kläder, affischer med stora texter på väggarna, Barbiedockslampor etc.
 
Förutom att vi fick ett coolt och relativt billigt hostel, så sket sig resten av våra planer, haha. Exempelvis var Fraser Island fullbokat sedan två och en halv vecka sen. Men ärligt talat kändes livet rätt bra ändå: allt det som Fraser Island verkade locka med har vi redan upplevt på Fiji till stor del: fantastiska stränder och vattenkällor och skog. Dessutom
var en tur till Fraser aaaapdyrt. Så jag lade de pengarna på dykarcertifikat i Cairns istället.
 
Brisbane är en fin stad! Har shoppat, lyssnat på fin gatumusik (t.o.m. köpt en skiva!), och igår var vi på The Koala Sanctuary - fick klappa ormar och koalor och kängurur. Coola varelser alla tre! Koalorna bara sov typ 23:59/7, ormen var superlen och kängururna var schteeekiga, haha, ba chillade på.  

www.google.se

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Presentation


Välkomna till mig - en äventyrslysten läkarstudent med en vilja av stål och ett glatt humör. Just det, Ida heter jag ifall det undgått någon.

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards