idaifvrig

Alla inlägg under januari 2015

Av Ida - 29 januari 2015 09:54

Men hejsan! Jag har inte dött, nej tvärtom, jag är nästan frisk! Bara lite hosta och förkylning kvar, men jag har kunnat jobba hela veckan.


Igår bestämde jag mig äntligen för att genomföra mitt efterlängtade ishallsbesök. Jag och Alex, en funnen vän här, promenerade upp till hallen och eftersom han är aktivitetsanordnare på Nomads fick vi till och med åka gratis. Trevligt, trevligt. Så härligt med lite hederlig skridskoåkning! Åå som jag längtat efter det, och igår fick jag glida fram på isen och skjuta med puck och klubba. Underbart.


Det blev ett fantastiskt härligt träningspass i alla fall och jag ska försöka hinna dit antingen imorgon kväll eller på lördag.

 

Höres!

Av Ida - 25 januari 2015 09:25

Efter fyra dagars influensa-skit, vissa dagar värre, vissa dagar lite bättre, är jag fortfarande inte frisk. Men det känns som att det är på helt rätt väg. Möjligheten finns att jag är i princip frisk imorgon. Hoppas det, för jag måste nog gå till jobbet trots att jag meddelat 4 chefer att jag är sjuk. Men aja. Ska sova nu tror jag. Snart i alla fall.

Av Ida - 22 januari 2015 08:32

Hejsan hoppsan.Idag var mitt första pass för Nomads, började 10. Så jag hade ställt väckaren för att vakna i god tid innan, vilket jag också gjorde, detta är inget försovningserkännande, haha. Men vaknade upp som en halvdöd människa. Hela kroppen skrek "NEJ!! Jag har fått för mycket hårt arbete och för lite sömn" typ. Precis ALLT gjorde ont. Alla muskler i hela kroppen. Ögonen dunkade, jag hostade och rosslade, huvudet hotade att explodera, bihålorna värkte, feber (garanterat, har ingen termometer), öronen (utanpå, det var som om nerver liksom dunkade i öronsnäckan), hela kroppen var helt slut. Jag behövde inte ens röra mig för att det skulle värka i varenda muskel, och rörde jag mig kom det på riktigt tårar i ögonen för att det gjorde så himla ont.Men vad gör man när man har sitt första arbetspass på ett nytt jobb? Man går dit och jobbar. Trodde jag nästan skulle svimma ett antal gånger under passet, det gjorde så himla ont, men jag överlevde. "Övervakaren" av passet trodde förmodligen att jag var bakfull, vilket ju verkligen inte var fallet, något jag sa. Får väl hoppas att hon trodde på mig.Har spenderat resten av dagen med att sova. Sköljt ansiktet i kallt vatten för att kanske få ner eventuell feber. Mår tyvärr lika dåligt fortfarande. Eventuellt värker inte ögonen lika mycket. Nu ska jag se film med Sara och Rocky.Höres.

Av Ida - 20 januari 2015 07:58

   

Men hallå hallå!

 
Jag är så glad! Vet ni vad? Jag har fått jobb på Nomads! Hostelet jag bor på ni vet? Jag har ju bott här sedan vi kom hit den 30 december, och har sedan typ dess velat jobba här. Man jobbar alltså för husrum. Frukost och middag är ju gratis, och man får även tvätta gratis. I gengäld jobbar man då alltså 3 timmar om dagen, 6 dagar i veckan. Bäddar sängar, lagar mat, städar, och så vidare. Det bästa med jobbet är att alla som jobbar här är så sköna, och alla bor ihop och är värsta gänget. Det är en väldig kö till att få jobba här, och grejen är att de anställer den de känner för. Nomads-folket började väl inse att jag bott här ett tag och började känna igen mitt namn. Så började vi prata och de var för det första astrevliga och de ba: "Jag har redan lagt in ett gott ord om dig hos chefen/vi lägger in ett gott ord om dig hos chefen." Så kom chefen och de ba: "Här har vi en som vill jobba!" Chefen tittade på mig, log och sa: "Vill du ha jobb? En tjej slutar på fredag, så då lägger jag in dig på lördag då? Jag fixar in dig i schemat." Jag bara "Ja!" och gjorde high five med Rocky, Chris och chefen.
 
Nu slutade tjejen tidigare så på torsdag börjar jag. Imorgon flyttar jag in till Nomads-gänget :) Blir awesome!
 
 
Av Ida - 18 januari 2015 07:28

Alltså ni kommer ju inte tro vad som har hänt! Jag blev helt euforisk alltså, hur fantastiskt kan saker och ting bli?! Jag har, håll i er nu, hittat en ishall i Queenstown!!


Hur underbart?! Alltså det var under min löptur idag som jag sprang på underverket. Jag gick in dit och det var en is på riktigt och skridskor ingår i priset och hallen har öppet alla dagar i veckan och det är för allmänheten och ja, det är ju helt fantastiskt. Nu kan jag ha vinter OCH sommar på samma gång, och detta i vackra Queenstown. Välsignad från ovan alltså. Höll ju på att gå i taket av eufori, så sprang hem och berättade för Sara som också blev euforisk. Gissa vilka som ska åka skridskor i veckan?

Av Ida - 18 januari 2015 07:12

Att backpacka får en verkligen att ändra syn på vad som är lyxigt och vad som är helt OK, vad som är riktigt dåligt och vad som är superlyxigt.


LYX:

1. Stegar till våningssägarna. Alltså yes!! Stegar åt folket! Så himla najs. Inte varje dag.

2. Fler än två eluttag i ett 10 bed dorm/10-mannarum. (Och är de dessutom tillräckligt nära sängen - wow.)

3. Varmvatten. Okej, varken i Australien eller NZ har vi behövt oroa oss, men på Fiji var det grymt lyxigt om vi fick varmt duschvatten.


SUPERLYXIGT:

1. Stort fönster/balkong. - Hur gött?!?!

2. Rent kök. - Uuuunderbart! Man behöver inte ens skölja av tallrikarna en gång innan man käkar. Man behöver liksom inte diska dem!

3. Gratismat. - På vissa hostel får man gratis (ingår i priset ...) frukost och middag. Så ekonomiskt. Så bra.


Nu bor vi på Nomads i Queenstown. Gratisreklam here we go: Så bra hostel alltså. Älskar det! Personalen är skön, aptrevliga människor alltså. Gratis frukost och middag, många uttag, rent och fräscht, fina duschar, varmvatten så det ryker om'et! (Nu var jag rolig va'?), stora fönster och balkong. Filmer att låna, filmrum, rent kök, mikrovågsugn, bra läge och alkoholfritt (no alcohol is to be drunk in here!). Bastu! (Har inte kollat in den än, men det ska finnas en.) Max 50 meter till stranden och sjön. Asbra och aslyxigt med andra ord. Jag trivs här och vid frågan "är det verkligen najs att bo på hostel hela tiden? Vill ni inte bo i egen lägenhet eller share house? så är svaret: nej, inte nödvändigtvis. Jag trivs bra här.

Av Ida - 17 januari 2015 08:10

Häromkvällen såg jag, Sara, Ole och Pieter "The Hobbit - The battle of the five armies" på bio här i Queenstown. Jag och Sara hade redan sett den en gång uppe i Auckland, men hallå, det är ju Hobbit-filmerna, så ville lätt se den igen med Ole och Pieter som inte sett den. Denna gång blev det i 3D. Hur bra som helst! Superbra gjort i 3D. Ashäftigt faktiskt. Och den är ju bara för bra. Vill gå och se den igen typ. Visst är Lord of the Rings-trilogin bättre på många sätt och vis, men Hobbit-filmerna är fantastiska de också.

Av Ida - 16 januari 2015 17:29

Hej alla glada.

 
Här sitter jag på mitt kära hostel, 05:45, för trött för att gå och lägga mig. Dumt det där när man är uppe för länge och så är man supertrött, men så är man samtidigt vrålhungrig, så då måste man äta nåt fast man inte borde innan läggdags. Och så blir man fantastiskt mätt, men så är man ju uppe ännu längre. Men just i natt så bryr jag mig inte. Jag jobbar inte imorgon, och dessutom är detta hejdå-natten nummer 2. Förra gången drog Lovisa från oss. Nu är det tråkighet número 2. Ofrånkomligt förmodar jag när man så att säga stannar kvar. I Queenstown. Imorgon bitti åker Ole och Pieter uppåt landet igen. Sen flyger de hem till sitt Nederländerna. Vi har verkligen funnit fina vänner i dem. Och ikväll/inatt var sista gången vi kunde hänga med dem här. Så ja. Känns sjukt tråkigt att de åker.
 
Jag har lärt mig lite nederländska! Haha, sjukt stolt:
 
-Hoe heet je?
-Ik heet Ida.
- Hoe oud ben je?
-Ik ben eenentwintig jaar oud.
 
Fantastiskt eller hur? Känner att jag skulle ta mig fram hyggligt i "Nederland". ;) (Eller inte! Vet ni hur sjukt svårt språket är eller?! Svåraste jag gett mig på hittills.)
 
Höres!

www.google.se

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Presentation


Välkomna till mig - en äventyrslysten läkarstudent med en vilja av stål och ett glatt humör. Just det, Ida heter jag ifall det undgått någon.

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards